Ogólne zasady gry w squasha

SQUASH JEST GRĄ BARDZO DYNAMICZNĄ.
W DUŻYM SKRÓCIE POLEGA ON NA ODBIJANIU PIŁKI OD PRZEDNIEJ ŚCIANY NA PRZEMIAN PRZEZ DWÓCH ZAWODNIKÓW :)

- Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian; WARUNEK: piłka musi ZAWSZE uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę. Piłka może przy tym odbić się od ścian bocznych i tylnej w dowolnej konfiguracji (przed lub po odbiciu od podłogi), zanim trafi w ścianę frontową.
- Piłkę zagraną przez przeciwnika możemy odegrać dopiero wtedy, gdy odbije się ona od przedniej ściany kortu. - Dozwolony jest tylko jeden kozioł piłki na podłodze (jeżeli piłka wykona drugi kozioł zanim ją odbierzemy - tracimy punkt).
- Rakieta może uderzyć piłkę również tylko raz w trakcie każdego uderzenia. Uderzenie piłki dwukrotnie w trakcie danego zagrania to przegrana tego punktu.
- Nie musimy zawsze czekać, aż piłka wykona kozioł - możemy ją odbić wcześniej z powietrza tzw. volley'em. Takie zagranie przyspiesza grę i nadaje jej dynamiki.

LINIE NA KORCIE

Na korcie wyróżniamy:
- linie autowe (górne czerwone linie na ścianie frontowej oraz na ścianach bocznych; na tylnej szklanej ścianie funkcję linii autowej pełni krawędź szyby),
- linię serwisową (czerwona linia na środku ściany przedniej); po wykonaniu serwu linia ta nie ma znaczenia podczas gry,
- linie na podłodze wyznaczające pola i kwadraty serwisowe (używane TYLKO przy serwisie),
- „blachę” dolnego autu tzw. TIN na ścianie frontowej (znajdujący się tuż nad podłogą).

UWAGA: Linie autowe nie włączają się do pola gry - trafienie piłką w linię autową jest równoważne ze stratą punktu.

ROZGRYWKA

- Na początku gry zawodnika serwującego wybiera się w drodze losowania (kolejne sety rozpoczyna zawodnik, który wygrał set poprzedni).
- W squashu gramy do 11 wygranych punktów (przy stanie 10:10 - do dwóch punktów przewagi).
- Każda akcja (bez względu na to, kto serwował) kończy się zdobyciem punktu przez jednego z zawodników.
- Profesjonalne mecze turniejowe toczą się do 3 wygranych setów (czyli rozegramy maksymalnie 5 setów - tzw. „best of five”).
- Mecze sparingowe czy ligowe często grane są do 2 wygranych setów (czyli rozegramy maksymalnie 3 sety - tzw. „best of three”).
- Między setami dozwolona jest 90 sekundowa przerwa.

KIEDY TRACIMY PUNKT?
- gdy wykonamy niepoprawny serwis,
- gdy trafimy w górną linię autową lub powyżej niej,
- gdy trafimy w "blachę" lub poniżej niej,
- gdy piłka uderzy w sufit/górną siatkę,
- gdy piłka wyleci z kortu,
- gdy piłka wykona dwa kozły na podłodze zanim ją odbierzemy,
- gdy dwukrotnie uderzymy piłkę rakietą podczas jednego zagrania,
- gdy odebrana piłka nie doleci do przedniej ściany,
- gdy piłka po zagraniu odbije się od podłogi przed dotarciem do przedniej ściany,
- gdy poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwimy odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke”),
- gdy po własnym uderzeniu trafi w nas (wracająca od przedniej ściany) piłka.

SERWOWANIE

Osoba serwująca wybiera stronę kortu (prawą bądź lewą), z której chce rozpocząć grę. Jeżeli zawodnik serwujący poprawnie wykona serwis i w trakcie wymiany zdobędzie punkt - kolejny serwis wykonuje tym razem z przeciwnej strony kortu (i tak na przemian, aż do straty punktu). Jeżeli zawodnik wykona serwis błędnie lub przegra wymianę - serwowanie przejmuje przeciwnik, wybierając stronę, z której woli rozpocząć. [ Zazwyczaj (gdy nasz przeciwnik jest praworęczny) rozpoczynamy serwowanie od strony prawej, gdyż odbiór z backhandu jest uderzeniem dla większości zawodników trudniejszym niż forehand. ]

Zasady poprawnego serwisu:
- Zawodnik serwujący musi stać przynajmniej częścią jednej stopy w kwadracie serwisowym, nie dotykając nią żadnej z linii ograniczających kwadrat.
- Zagrywana piłka musi uderzyć BEZPOŚREDNIO w ścianę frontową (niedozwolony jest serwis z pośredniczącą ścianą boczną).
- Piłka musi uderzyć POWYŻEJ czerwonej linii serwisowej (znajdującej się na środku ściany przedniej), ale poniżej górnej linii autowej.
- Piłka po odbiciu od frontowej ściany powinna spaść na przeciwległe pole serwisowe (przekraczając linię poprzeczną i linię środkową na podłodze).

UWAGA: Piłka zanim wykona kozioł na polu serwisowym przeciwnika, może odbić się zarówno od ściany bocznej, jak i od ściany tylnej. Może też być odebrana bezpośrednio z powietrza (tzw. volley'em) przez przeciwnika.

PRZESZKADZANIE NA KORCIE

Jeżeli uważasz, że podczas twojej gry nastąpiło przeszkadzanie, zawsze możesz zatrzymać grę i zgłosić tzw. LET`a [ i tylko (!) LET`a ]. Również w sytuacji, gdy czujesz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi - wstrzymaj uderzenie i zgłoś LET`a. BEZPIECZEŃSTWO NA KORCIE JEST NAJWAŻNIEJSZE!

Apelować może tylko ten zawodnik, który ma właśnie uderzyć piłkę. Prośbę o LET'a zgłasza się sędziemu poprzez podniesienie ręki (palce ułożone w literę "L") i słowa „LET please”.
To sędzia ocenia sytuację i podejmuje jedną z trzech możliwych decyzji:
- YES LET (palce ułożone w literę "L") - powtórka wymiany, serwuje ten sam zawodnik z tej samej strony;
- STROKE (dłoń zasiśnięta w pięść) - punkt przyznany dla zawodnika proszącego o LET'a;
- NO LET (płaska dłoń ułożona poziomo) - punkt przyznany dla przeciwnika.


Jedna z podstawowych zasad w squashu to udostępnienie przeciwnikowi miejsca do czystego zagrania piłki. Musi mieć on:
- bezpośredni dostęp do piłki (nie możemy zagradzać przeciwnikowi drogi w dobiegnięciu do piłki) -> jeśli starasz się zrobić miejsce rywalowi, ale jesteś na drodze jego biegu do piłki, najczęstsza decyzja w takiej sytuacji to LET;
- możliwość bezpośredniego uderzenia piłki w dowolny punkt na ścianie przedniej (nie możemy stać na linii lotu piłki) -> jeżeli stoisz na linii uderzenia, zwykle jest to STROKE dla przeciwnika;
- miejsce na wykonanie czystego i bezpiecznego uderzenia (nie możemy stać za blisko przeciwnika, w obrębie jego swingu czyt. prawidłowego zamachu) -> jeżeli stoisz za blisko, STROKE dla przeciwnika.

Warunkiem otrzymania STROKE'a (o czym często zapominamy) jest to, że musimy być przygotowani do uderzenia i być w stanie dane uderzenie wykonać. Jeżeli było przeszkadzanie ze strony przeciwnika, ale nie wykazaliśmy wystarczającej chęci odbioru piłki, nie mieliśmy przygotowanej do uderzenia rakiety, byliśmy za daleko od piłki, zagranie przeciwnika było bardzo dokładne (np. piłka wpadła w tzw. nick) - sędzia może w takiej sytuacji podjąć decyzję NO LET.

Rozróżnianie sytuacji LET/STROKE/NOT LET wymaga trochę doświadczenia na korcie. Na początku zasady podejmowania tych decycji mogą Ci się wydawać nieco trudne, jednak z biegiem czasu i upływem godzin na korcie nabierzesz wprawy :)

BEZPIECZEŃSTWO PONAD WSZYSTKO

Najważniejszą zasadą gry w squasha jest zachowanie bezpieczeństwa na korcie. Oznacza to szczególną uwagę przy przygotowywaniu zamachu i uderzaniu piłki, tak aby przypadkiem nie uderzyć rakietą lub piłeczką rywala. Zbyt szeroki zamach może spowodować groźny uraz. Podobnie jest z uderzaniem piłki, gdy przeciwnik stoi przed nami, na linii odbicia w kierunku przedniej ściany. W sytuacji zagrożenia - wstrzymaj grę! Żaden punkt (nawet piłka meczowa) nie jest wart Waszego zdrowia.

PRZEPISY

Szczegółowe zasady gry w squasha znajdują się w zakładce << Opis gry / Przepisy >>